Voor de pedagogische vormgeving van onze kinderdagverblijven laten we ons bij Zorg Leuven inspireren door de Reggio Emilia-pedagogiek. We vertrekken vanuit één kerngedachte: kinderen zijn krachtige sociale wezens.
Aurelie (foto) is kinderbegeleider en Karen Eerdekens is pedagogisch teamleider bij Zorg Leuven. Ze vertellen heel enthousiast over de aankomende verhuizing naar het nieuwe kinderdagverblijf Lololand in Kessel-Lo. Deze locatie in de sociale woonwijk Lolanden belooft een plek te worden waar interactie en verbondenheid tussen buurtbewoners, ouders en kinderbegeleiders centraal staan. “We kozen niet toevallig voor deze ligging. Het is een buurt met veel diversiteit. Als inclusieve kinderopvang willen we elk kind en elk gezin zoveel mogelijk kansen bieden.”
Die visie sluit ook nauw aan bij de Reggio Emilia-pedagogiek van Loris Malaguzzi. Daarbij staat het kind centraal als natuurlijke ontdekker en communicator en nemen begeleiders een observerende en stimulerende rol op. “We gaan ervan uit dat kinderen van nature willen experimenteren en ons tonen wat ze graag doen. Malaguzzi zei dat een kind honderd talen heeft en dat het aan de volwassenen is om te kijken en luisteren naar wat kinderen ons willen vertellen”, legt Karen uit.
Ontdek het zelf en bezoek ons nieuw kinderdagverblijf Lololand op 17 maart 2024 tijdens Dag van de Zorg.