Elk woonzorgcentrum krijgt gemiddeld één keer om de drie jaar een onaangekondigde inspectie door de Vlaamse overheid, departement welzijn, volksgezonheid en gezin. Sinds 1 maart 2022 worden alle inspectieverslagen integraal gepubliceerd. Vanuit Zorg Leuven ondersteunen we deze evolutie naar meer transparantie ten volle. We zijn ervan overtuigd dat uit inspectie nieuwe, waardevolle elementen biedt die de kwaliteit van onze zorg nog kunnen verbeteren. We delen en bespreken het inspectieverslag daarom ook zelf via verschillende kanalen: op onze website, tijdens gebruikers- en familieraden, in onze magazine dag- aan-dag,…
Toelichting bij het inspectieverslag
De manier waarop de inspecties - en dus ook de verslagen - op dit moment aangepakt worden, maken wel dat er wat extra duiding nodig is om deze verslagen goed te interpreteren. De inspecteurs kijken tijdens de inspectie een hele lijst aan punten na. Alle zaken die niet aantoonbaar zijn, worden als niet conform beschouwd. Indien je niet vertrouwd bent met deze manier van werken, kan dit tot vreemde conclusies leiden. Op dit moment wordt er naast de ‘checklist’ nergens een kwalitatieve inschatting van de zorg meegenomen en dat betreuren we wel een beetje. We zijn ervan overtuigd dat we dag in, dag uit goede zorg leveren voor onze bewoners. We hopen dan ook dat deze kwalitatieve zorg voldoende blijkt uit onze berichten op facebook, onze dag- aan-dag en de fiere bewoners en personeelsleden.
Inspectieverslag
Raadpleeg hier het volledige inspectieverslag:
Algemeen krijgen we voor ons woonzorgcentrum een zeer goed verslag. Op zo goed als alle punten scoren we helemaal conform de regelgeving. Natuurlijk zijn er nog verbeterpunten mogelijk. We geven daarom wat duiding bij de specifieke punten die als verbeterpunten naar voor komen.
Infrastructuur
De tekorten vanuit de vorige inspectie werden aangepakt. Daarnaast merkten we nog een aantal bijkomende tekorten op in verband met de signalisatie en handgrepen/leuningen. We bekijken deze tekorten samen met onze facilitaire dienst en lossen ze op waar mogelijk.
Personeel
Er was op het moment van inspectie een zeer licht tekort (0,06 VTE) op personeelsnorm voor verpleegkundigen. Dit tekort is te verklaren door een aantal mensen die ziek waren tijdens de periode van inspectie en is ondertussen ook al geremedieerd. Bovendien was het tekort ‘gecompenseerd’. Dit betekent dat we voldoende andere personeelsgroepen (kinesisten, ergotherapeuten,…) inzetten die ook mee instaan voor de zorg voor de bewoner. In het verslag staat ook correct weergegeven dat we voldoende inspanning leveren om verpleegkundigen te rekruteren.
Medicatieveiligheid
Sommige medicatie, bijvoorbeeld Paracetamol, moet enkel in specifieke omstandigheden gegeven worden, bijvoorbeeld bij pijn. Het verslag meldt dat de omstandigheden voor deze toediening nog verder verduidelijkt moeten worden. Bij het niet-toedienen van medicatie moet telkens de reden in het dossier vermeld worden. In de twee betrokken dossiers ging het om telkens één toediening op een langere periode. Bij de twee gecontroleerde dossiers kon dit wel mondeling toegelicht worden, maar aangezien dit niet genoteerd stond, wordt dit als niet-conform beschouwd. De opvolging van de temperatuur van de medicatiefrigo pakken we aan.
Handhygiëne
Voor dit item haalden we een perfecte score.
Hulp- en dienstverlening
Het inspectieverslag verwijst correct naar het niet opnemen van de voorzettafel als vrijheidsbeperkende maatregel. Er wordt echter niet vermeld dat de voorzettafel voor de betrokken bewoners beschouwd wordt als een maatregel om het comfort te verbeteren. De maatregelen die specifiek opgestart worden als vrijheidsbeperkende maatregel, werden wel geregistreerd bij de betrokken bewoners.
In het verslag wordt ook correct aangehaald dat de vrijheidsbeperkende maatregelen besproken worden op het bewonersoverleg. Hierbij zijn de arts en familie ook aanwezig. Zij zijn dus wel betrokken bij de beslissing, maar tekenen niet altijd het formulier mee af, waardoor hun betrokkenheid niet eenduidig aantoonbaar is. Ook dit zullen we in de toekomst remediëren en het akkoord aantoonbaar maken.
Daarnaast zijn er nog enkele opmerkingen over het correct noteren in het zorgdossier, zoals het opvolgen van parameters en plaats van noteren observaties wondzorg. Ook deze zaken pakken we in de toekomst aan.
Bijkomende vaststellingen
Voor alle andere observaties haalden we een perfecte score.
Vragen of opmerkingen?
Je kan samen met ons constateren dat we van een geslaagde inspectie kunnen spreken. Indien je toch nog vragen of opmerkingen zou hebben na het lezen van dit verslag, kan je terecht bij directeur Sander Van Garsse via sander.van.garsse@zorgleuven.be